Att göra en affärsöverlåtelse – steg för steg

Att göra en affärsöverlåtelse – steg för steg

Att göra en affärsöverlåtelse – steg för steg

Alla företag och företagsägare är olika och det finns inga standardlösningar. Därför är det viktigt att du noggrant tänker igenom din situation och vad du vill uppnå med din affärsöverlåtelse.

Ett ägarskifte kan i huvudsak ske på tre olika sätt:

  • Genom extern försäljning
  • Genom ett generationsskifte
  • Avveckling av verksamheten

För att ditt företag inte ska tappa fart i den ordinarie verksamheten under försäljningsprocessens gång och för att du som ägare ska kunna koncentrera dig på verksamheten, överväg att anlita en företagsförmedlare som sköter försäljningsprocessen åt dig. Att sälja eller överlåta sitt företag kan vara en lång och mödosam process med många dimensioner – ekonomiska, juridiska och inte minst känslomässiga.

Planering av affärsöverlåtelsen

Tidig planering av ägarskiftet är viktigt, då ska besluten mogna och förankras hos alla berörda parter, inte minst inom familjen. Gör gärna en överskådlig plan för ägarskiftet så tidigt som möjligt. Våra erfarenheter visar att de flesta affärsöverlåtelser gärna tar längre tid än vad som var tänkt från början.

Att fundera över:

  • Tidpunkt för affärsöverlåtelsen?
  • Hur bör jag förbereda mig legalt och skattemässigt?
  • Framtida försörjning?
  • Kan någon inom familjen ta över?
  • Ska bolaget säljas externt?
  • Vilka aktörer kan jag ta hjälp av i försäljningsprocessen?

Förberedelse och analys

När processen väl är påbörjad gäller det att noggrant förbereda och inte minst analysera konsekvenserna av planerade åtgärder. En utredning av såväl ekonomiska, skattemässiga som juridiska frågor är i de allra flesta fall nödvändiga.

Att fundera över:

  • Värderingsfrågor?
  • Vad ska affärsöverlåtelsen omfatta?
  • Framtida bolagsstruktur?
  • Skatteeffekter?
  • Affärsöverlåtelse via utlandet?
  • Hur hittar jag rätt köpare?
  • Var finns aktierna i bolaget?

Försäljning

När genomförandet av överlåtelsen närmar sig och du och köparen är överens om köpeskillingen, tillkommer en mängd praktiska detaljer. Ordning och reda är en förutsättning för att själva överlåtelsen ska kunna hanteras smidigt.

Exempel på dokument att upprätta:

  • Överlåtelseavtal
  • Ekonomisk/juridisk genomlysning
  • Gåvobrev
  • Reverser

Förvaltning

När affärsöverlåtelsen är avklarad väntar framtiden och det nya livet. Om du har sålt bolaget externt får du med all sannolikhet en del kapital att förvalta. Detta kapital ska naturligtvis förvaltas på bästa möjliga sätt.

Att fundera över:

  • Utfallsplanering av pensioner?
  • Kapitalförvaltning och/eller boende utomlands?
  • Arvs- och gåvoplanering?
  • Vilken avkastning behövs årligen för att täcka mina löpande utgifter?
  • Övriga investeringar?
  • Skatten?

No Comments

Post a Comment

Your email address will not be published.